تغییر قابل توجه قانون حمایت از معلولان، تشکیل شورای‌عالی معلولان، استاندارد‌سازی‌ مراکز توانبخشی بهزیستی، ‌صدور کارت ویژه معلولان، تأمین تجهیزات معلولان تحت پوشش بهزیستی و پرداخت یارانه نگهداری از معلولان در خانه مهم‌ترین خبرهای معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری روز گذشته بود.

سلامت نیوز: تغییر قابل توجه قانون حمایت از معلولان، تشکیل شورای‌عالی معلولان، استاندارد‌سازی‌ مراکز توانبخشی بهزیستی، ‌صدور کارت ویژه معلولان، تأمین تجهیزات معلولان تحت پوشش بهزیستی و پرداخت یارانه نگهداری از معلولان در خانه مهم‌ترین خبرهای معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری روز گذشته بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، دكتر یحیی سخنگویی با اشاره به تشكیل شورای‌عالی معلولان و تلاش برای به نتیجه رسیدن سریع آن گفت: اعضای این شورا وزرای هیأت دولت یا نمایندگان تام‌الاختیار وزرا هستند كه زیرنظر رئیس‌جمهور به‌صورت شورای مشورتی فعالیت خواهد كرد.

به گفته وی، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هم‌اكنون در كمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده و در آینده‌ای نزدیك برای تصویب نهایی به مجلس فرستاده می‌شود. سخنگویی در واكنش به سخنان فاطمه آلیا، عضو فراكسیون معلولان مجلس مبنی بر تغییر تنها یك كلمه از این قانون، به همشهری گفت:‌این قانون هنوز به تصویب هیأت وزیران نرسیده و فقط یكی از مواد آن تقدیم مجلس شده، بنابراین این شائبه پیش آمده كه تغییری در قانون ایجاد نشده كه این موضوع به اطلاع اعضای فراكسیون معلولان مجلس رسیده است.

سخنگویی  با اشاره به این موضوع كه قانون قبلی حمایت از افراد دارای معلولیت دارای 16ماده بود و بعد از بازنگری و بررسی در بهزیستی و وزارت كار و كمیسیون اجتماعی با 63ماده به هیأت دولت ارسال شده، گفت:باید منتظر نهایی شدن این قانون بمانیم.با تصویب این قانون حتما معلولان خوشحال می‌شوند. برای نمونه برخلاف قانون قبلی كه در ماده 16آن اعتبار مورد نیاز این قانون را منوط به تأمین اعتبار از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی كرده بود، براساس قانون جدید همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مكلف به تأمین این اعتبار شده‌اند و بحث تأمین اعتبارات به خوبی در این قانون پیش‌بینی شده است. به گفته سخنگویی در قانون قبلی حداقل 3درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، كارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شركت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی كه از بودجه عمومی كشور استفاده می‌كنند به افراد معلول واجد شرایط اختصاص پیدا می‌كرد كه با بازنگری‌های انجام شده این مقدار به 5درصد افزایش پیدا كرده است. ‌ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از ثبت ۱۶ هزار معلول ضایعه‌نخاعی در بانك اطلاعاتی سازمان بهزیستی خبر داد و اظهار داشت: این افراد از هزینه‌های حق پرستاری به مبلغ ماهانه ۱۲۰ هزار تومان استفاده می‌كنند‌.

    نگهداری 11هزار مجهول‌الهویه در مراكز بهزیستی

مدیركل دفتر توانبخشی و مراقبین بهزیستی كشور نیز در این نشست از نگهداری 11هزار و 446 مجهول‌الهویه با حكم قضایی در مراكز شبانه‌روزی بهزیستی خبر داد.

رامین رضایی با اشاره به فعالیت 1071مركز در كشور گفت: 69هزار و 740نفر از این مراكز خدمات دریافت می‌كنند كه 46هزار و 778نفر از مراكز شبانه‌روزی، سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن، 18هزار و 129نفر ویزیت در منزل و اعزام تیم‌های سیار و مراقبتی در منازل و 5هزار و 533نفر نیز از طریق طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده خدمت دریافت می‌كنند. ‌مدیركل دفتر توانبخشی و مراقبین بهزیستی كشور گفت: هم‌اینك 3هزار و 184نفر از بیماران روانی مزمن جهت دریافت خدمات در نوبت قرار دارند كه قرار است این تعداد در سال آینده تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند.

    صدور بیش از 3هزار پلاك ویژه برای معلولان

براساس اعلام بهزیستی تا‌كنون 3هزار و 244معلول با داشتن معلولیت شدید پلاك ویژه دریافت كرده‌اند و بابت این خدمت هیچ هزینه‌ای از متقاضیان دریافت نشده است. ‌هم‌اكنون 110هزار پرونده جهت بررسی در كمیسیون و دریافت كارت معلولیت در نوبت قرار دارند كه به‌زودی اقدامات لازم برای صدور كارت‌های آنها انجام می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha